Verksamhetsberättelse 2019

Verksamhetsberättelse Damgolfen Sotenäs GK 2019

Damkommittén har under året bestått av sju medlemmar:

Kati Bengtsson (ordf.), Eva Björlin, Monica Hansson, Mari-Ann Olsson, Elisabeth Mabäcker, Ewa Johansson och Marie Sigsfors

Vi började året med upptaktsmöte den 11 maj. Det var ganska välbesökt. Runt 40 damer deltog. Richard Rönnblom presenterade de nya golfreglerna som trädde i kraft vid årsskiftet. Han var väldigt pedagogisk och vi fick lära oss massor av ny grejer. Efteråt åt vi en gemensam lunch.

Under året har vi haft 15 vanliga golftävlingar och två Nine&Dine.  Nine&Dine fick tyvärr gå i graven efter halva säsongen, då intresset var alltför svagt.

I de 17 tävlingarna har vi totalt haft  481 starter och 94 startande damer, dvs ca 1/3 av alla kvinnliga medlemmar i klubben. Rätt bra tycker jag! Vi har haft vanliga måndagstävlingar och några ”Majors”, lite större event.

Vår första Major var Rosa Bandetdagen som gick av stapeln den 17 juni. Vi var 29 startande. Alla var klädda i rosa, vi samlade in pengar till Bröstcancerfonden och förutom den vanliga individuella tävlingen hade vi också en ”rosabolltävling”. Efteråt fick vi en rosa bakelse!

Veckan efter, den 24 juni, måndagen efter midsommar spelade vi Lady Invitation. Vi var 48  startande i en trevlig bästboll. Efter spel åt vi mat på klubben. Vinnarna, Ingalill Modig och hennes gäst Anette Kuuse från Fjällbacka, spelade in hela 43 poäng.

Den 15 juli var det dags för vårt största event för året, Barncancermixen. Steinar från Svensk Fastighetsförvaltning sponsrade tävlingen med 10,000:-. Av dessa gick 5,000:- direkt till Barncancerfonden och resten köpte vi priser för i shopen.  Vi var 120 deltagare och spelformen var greensome. Eftersom det var en damtävling spelade alla från tee 47, vilket uppskattades av herrarna. Förutom den vanliga tävlingen hade vi också närmast hål på 8 och 10 samt närmast linjen på hål 15. Detta fick man betala för. Man kunde också köpa mulligans att användas när som helst under rundan. Dessa var mycket uppskattade. Efter avslutad tävling åt vi italiensk buffé som köket dukat upp. Vi hade lottförsäljning och därefter auktion, då vi auktionerade ut diverse hantverkstjänster, tavlor, golflektion, seglingstur m.m. Detta var väldigt lyckat.

Som avslutning var det prisutdelning. Florangel och Leif Åsberg tog hem vinsten med hela 51 poäng!

Det var en fantastisk dag och allt som allt samlade vi in 50,075:- Alla pengar gick oavkortat till Barncancerfonden!

Den 5 augusti gick årets Hemliga Resa till Mellerud. Vi var 36 damer som packade in oss i bussen klockan 7 på morgonen. När vi kom fram bjöds det på kaffe och fralla. Banan var fin och alla var glada. Efter spel bjöds vi på en god lunch och sen var det prisutdelning. A-klassen vanns av Lisa Lindelöf-Amby och B-klassen av Kärsti Gallon. Tävlingen sponsrades av Butiken på Landet och vi fick många fina priser.

Bussen gick hem igen vid 14.30-tiden och alla var nöjda efter den trevliga resan.

Vi har haft sponsorer till nästan alla våra tävlingar i år. Våra sponsorer är: M-butiken, Carlssons El, Solliden, Gripsholm, Fiskaffären, Havsbadet,  Svensk Fastighetsförvaltning, Butiken på Landet, ICA Bovallstrand, Hunnebo Blomstra, Hamnbageriet och Normas.

Jag vill tacka alla sponsorer, mina medarbetare i Damkommittén och Sotenäs Golfklubb som gör det möjligt för oss att spela damgolf  regelbundet under golfsäsongen.

Kati Bengtsson

Damernas Sällskapsgolf

Vi började årets golfsäsong den 17 april. 13 damer gick ut i fint vårväder på en toppenbana.

Under året har vi haft 16 sällskapsrundor, då två blev inställda pga regn. Vi har haft 51 olika golfare och 193 starter.  Vi spelar på onsdagar kl. 14

Sällskapsdamerna betalar ca 20:- per gång och dessa pengar går oavkortat till Barncancerfonden, så när den årliga Barncancermixen gick av stapeln kunde Sällskapsgolfarna bidra med 2,000:-!

Vi har ett visst utbyte med golfdamerna på Holma, men tyvärr blev det inställt i år pga av regn. I oktober är vi inbjudna att äta lunch med Holmas damer som en avslutning på 2019!

Monica Hansson och Ewa Johansson