Verksamhetsberättelse 2015

Den 23 april startade Opalen för en ny spännande säsong. Det var 51 golfare som alla tyckte det var trevligt att träffas igen efter vinteruppehållet.

Vår Pro hade lämnat sin tjänst och någon ny hade ännu inte tillträtt. Därför ändrade vi lite i det traditionsenliga programmet och hade en gemensam regelgenomgång inomhus. Det var Gunnel Moberg som ännu en gång drillade oss i dessa frågor.
Därefter åt vi en gemensam lunch och spelade en scrambletävling över 9 hål.

Tävlingar

Under säsongen har vi haft 19 tävlingar, 18 singel och 1 scramble. 165 personer har totalt gjort 1.025 starter.
Detta ger ett snitt på 54 deltagare per tävling. Det är en liten minskning mot föregående år. Det blöta och blåsiga väder vi haft under sommaren har säkert påverkat siffrorna.

Vid åtta tillfällen har vi spelat singeltävlingar med start från 2 tee. Under maj gick vi 4 tävlingar på Gul/Röd resp. Röd/Gul bana. Fördelen med detta är att det blir mer gemenskap mellan A- och B-klass. Man kan blanda bollarna och båda klasserna kommer i mål samtidigt.
I slutet av juli och början av augusti hade vi 4 tävlingar med start från 2 tee där den ena klassen gick den vanliga Gul/Röda banan och den andra klassen gick Röd/Blå slinga.
Här kunde vi inte blanda klasserna eftersom man gick 2 helt olika banor och därmed blev det två tävlingar.
Det fanns en oro före säsongen att detta skulle påverka deltagarantalet. Något sådant kunde man dock inte se detta år.

I år kunde vi genomföra den resa till Ekarnas GK som vi hade planerat redan förra året. Den blev då inställd pga vädret. Detta år var dock vädrets makter helt på vår sida. Vi fick en ljuvlig dag i Grästorp. Alla var dessutom överens om att det var en mycket trevlig anläggning.

Natten till onsdagen i midsommarveckan brann vårt klubbhus ner till grunden. Som tur var påverkade det inte banan. Den har hållit samma höga klass som vanligt. Dagen efter branden spelade Opalen sin tävling. Tävlingsledningen fick tillsammans med tidsbokningen flytta in i Golfshopen. Kansliet hade lyckats hitta en kartong med gamla scorekort i ett förråd som låg utanför klubbhuset. Med lite justering gick dom att använda.

Säsongen avslutades 10 september med en Shot gun och en gemensam lunch. Restaurangen hade lyckas duka upp för 64 personer i de provisoriska lokaler man tvingats använda efter branden.
Prisutdelning förrättades för både dagens tävling och för säsongen totalt.
För A- och B-klasserna har vi infört ett nytt beräkningssätt. De 10 första i varje tävling har fått poäng. A-klassen vanns av Per-Inge Gustavsson med 74 poäng. Per-Inge har även deltagit i samtliga tävlingar under säsongen.
B-klassen vanns överlägset av Kerstin Malmström med 98 poäng.

Branden hade gått hårt åt våra vandringspriser. Som tur var lyckades vår styrelseledamot,
Ulf Svensson, hitta dem bland brandresterna. De kommer att restaureras men eftersom detta inte är klart ännu delade vi symboliskt ut var sitt diplom till pristagarna.
Christina och Robert Höijs pris till den manlige spelare som uppnått flest poäng, oavsett klass, gick till Leif Åsberg.
Gunnel och Allan Turnbulls motsvarande pris till bästa dam gick till Kerstin Malmström.

Vi vill tacka våra sponsorer under året Göstas Fisk, ICA Skeppet, Coop Hunnebostrand Golfshopen samt Golfrestaurangen.

Vi tackar alla deltagare i Opalen för en trevlig säsong och önskar på återseende 2016.

Kersti och Claes-Olof Nilsson

Tävlingsavgifter 49 800