Verksamhetsberättelse Opalen 2017

Bernth Andrée, ordförande och tourdirector i Opalkommittén informerade om Opalens idéer och målsättning för 2017, efter en fantastisk lunch i vårt nya klubbhus. Göstas skall ha en stor eloge för mat och service.

Nytt för 2017 är att alla oavsett hcp får vara med och spela, men får räkna högst hcp 36.

Valfri tee för alla oavsett ålder, damer tee 47 eller 41 och herrar tee 57 eller 47. Detta måste dock anges vid tävlinganmälan.

Prisutdelning för månadens tävlingar har skett vid en gemensam måltid efter månadens lagtävling.
Det har inte varit obligatoriskt att närvara vid prisutdelningen för att få sitt pris.

Tävlingsverksamheten

Under säsongen har vi haft 22 tävlingar, 16 singel och 6 lagtävlingar. 168 personer har deltagit i singeltävlingarna. Totalt har det varit 1212 starter i Opalen 2017. Detta ger ett genomsnitt på drygt 55 deltagare per tävling över hela säsongen.

Vi har vid en lagtävling låtit alla damer spela från tee 41 och alla herrar från tee 47, detta var ett positivt försök.

Vädret under säsongen har varit varierande, ömsom sol och ömsom regn. Under september var det dock bilförbud på några tävlingar på grund av en mycket våt bana. Vi har dock inte behövt ställa in någon tävling i år.

Årets resa gick till Gullbring GCC. Vi fick ett fantastisk bemötande av personalen på klubben och rekommenderar gärna andra ett besök på Henrik Stensons gamla hemmaklubb, som i år firade 50-årsjubileum Vi hade tur med vädret även i år på vår utflykt. Solen sken och efter tävlingen kunde vi sitta på deras stora altan och inmundiga en god lunch.

Intäkter Kostnader
Tävlingsintäkter 60 000
Priser i tävlingar   44 680
Tävlingsomkostnader   6 820
Till Klubben   8 500

Säsongen avslutades 5 oktober med en kanonstart och spelade fyrboll och en gemensam lunch. 43 spelare slöt upp i fint golfväder trots att vi kommit en bit in i oktober.

Prisutdelning förrättades för både dagens tävling och för säsongen totalt.
Order of Merit för säsongen 2017 vanns av Christer Hultgren.
Årets vandringspris för bästa dam gick till Kerstin Malmström och priset till bästa herre gick till Christer Hultgren.

Vi vill tacka våra sponsorer, Golfshopen och Göstas för ett positivt sammarbete under säsongen.

Bernth Andrée
Ordförande &Tourdirector