Verksamhetsberättelse 2021

Damkommittén har under året bestått av sex medlemmar:

Kati Bengtsson (ordf.), Gunilla Jodal, Mari-Ann Olsson, Helle-Trine Moe-Johansson, Ewa Johansson och Lena-Karin Almqvist.

Starten av säsongen 2021 fick skjutas upp pga pandemin. Vi fick stryka upptaktsmötet och några av de första tävlingarna. Istället förlängde vi säsongen med två veckor.

Under året har vi därför bara haft 10 golftävlingar. Men även i år har deltagarantalet sprängt gränserna! 83 olika damer har tillsammans spelat 432 golfrundor. Fast då hade vi förstås herrar som fick vara med och spela också, vid två tillfällen.

Vår första tävling för året blev Svenskdagen, vår omåttligt populära flaggtävling. Nytt för i år var att vi gjort om den till en klubbtävling och den spelades på en söndag. Vi hade 70 glada deltagare vilka, dagen till ära, var klädda i gult och blått. Efteråt var det gemensam lunch och prisutdelning. En uppskattad tävling av alla, och vi kommer nog att fortsätta med detta konceptet nästa år.

Den 21 juni spelade vi Lady Invitation. Vi var 52 startande i en trevlig bästboll. Efter spel åt vi mat på klubben. Vinnarna, Ulla-Britt Askenbäck och hennes gäst Marianne Berglund från Kungsbacka GK, spelade in hela 41 poäng.

Efter bara två spelade tävlingar, en blev inställd pga regn, tog vi sommaruppehåll, nästan.

Den 19 juli kunde vi välkomna tillbaka årets roligaste och mest populära tävling, Barncancermixen! Damkommittén hade lagt ner åtskilliga arbetstimmar på att organisera den här dagen, och det var verkligen värt besväret. 100 glada damer och herrar hade anmält sig. Startavgiften var 500:-/person och i detta ingick mulligans, tävlingar i tävlingen, lunch och bubbel. Efter avslutat spel, då Kati bl.a. varit ute och sålt panikmulligans för 50:- styck, var det mingel till vår populära trubadur Trebello med champagne och lottförsäljning. Därefter serverades vi en fantastisk lunchbuffé som Michael och Mia hade trollat fram. När vi ätit var det dags för auktion och lotteri. Detta var väldigt uppskattat och vi fick många goa skratt tillsammans. Vem minns inte Katis knivar som vanns av Leif, läckagebandaget och mycket annat. Allt överskott gick oavkortat till Barncancerfonden, och när Kati räknade ihop resultatet på kvällen visade slutsumman på 72,050:-!!!! Tack ALLA som var med och hjälpte till och som bidrog med pengar!

Den 8 augusti var det meningen att vi skulle åka på vår Hemliga Resa, men den fick vi tyvärr ställa in pga väldigt mycket regn! Vi hoppas på att vi ska kunna resa nästa år istället!

Den 6 september spelade vi Rosa Bandettävlingen. Vi var 36 startande. Alla var klädda i rosa, vi samlade in pengar till Bröstcancerfonden och förutom den vanliga individuella tävlingen hade vi också en ”rosabolltävling”. Efteråt fick vi en rosa bakelse!  Vi samlade in ca 6,500:- till Rosa Bandet. Hurra för oss!

Vi har även i år spelat vår matchspelstävling som sträcker sig över hela säsongen. Tyvärr tycks det som att intresset för den här tävlingen dalat, då vi har haft väldigt få deltagare. Vi tror att detta beror på att vårt Upptaktsmöte varit inställt i två år i rad, och vi har inte kunnat skicka runt någon anmälningslista. Istället har anmälningarna skett via e-post direkt till Kati. Det är Damkommitténs avsikt att få igång den här tävlingen igen och locka fler deltagare.

Årets ADA blev Kärstin Jacobsson och BEDA blev Gunilla Jodal! Grattis!!

Under säsongen har vi startat upp en ny Facebookgrupp, Sotenäs Golfdamer. Där kan man hitta en spelpartner, läsa om våra tävlingar och kanske komma med förslag till DK. Vi uppmanar alla våra kvinnliga medlemmar att gå med i gruppen!

Vi har haft sponsorer till nästan alla våra tävlingar i år. Våra sponsorer är: Carlssons El, Hamnbageriet, Svensk fastighetsförmedling, Gripsholm, Normas klädshop, Butiken på Landet, Blomstra Design, Ica Bovall, Solliden och Fiskaffären i Hunnebostrand.

Jag vill tacka alla sponsorer, mina medarbetare i Damkommittén och Sotenäs Golfklubb som gör det möjligt för oss att spela damgolf regelbundet under golfsäsongen.

Kati Bengtsson, ordförande i DK.